Klachten
Het kan altijd voorkomen dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland. We raden u aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar Klantenservice@jou-zwembad.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur via https://www.webwinkelkeur.nl/consument/geschil/. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.
1 Introductie garantie
Vanzelfsprekend doen onze leveranciers er alles aan om er voor te zorgen dat er lange tijd en zorgeloos gebruik kan worden gemaakt van hun artikelen. Maar het kan natuurlijk voor komen dat er zich, binnen de garantie termijn, een probleem voor doet. Dit mogen wij niet oplossen van onze leveranciers omdat zij direct met de fabrikant schakelen over eventuele vervang onderdelen. Mocht u hulp nodig hebben bij uw garantie vraagstukken begeleiden wij u graag.
Om alles soepel te laten verlopen zetten wij de spelregels in dit document uiteen. Een correcte aanmelding zorgt voor een snelle afhandeling van de klachten. Belangrijk, voor alle betrokken partijen!
1.1 Onze merken
Om eventuele problemen snel op te kunnen lossen heeft ALPC de garantieprocedure voor een groot deel van onze producten in handen genomen voor ons. Dit geld voor:
• Gre
• Summerfun
• Jilong
• Heissner
• Blue Bay
Claims met betrekking tot de artikelen van Bestway (waaronder Lay-Z-spa en Hydro-force) worden grotendeels afgehandeld door de fabrikant zelf.
1.2 Algemeen
Klachten dienen door de consument zelf rechtstreeks naar ALPC te worden gecommuniceerd via een garantieformulier welke terug te vinden is op onze website www.alpc.nl . De claim wordt opgelost door de garantie afdeling van ALPC door een vervangend onderdeel te versturen. Er bestaat geen recht op geld teruggave door ALPC.
De service afdeling van ALPC is geopend van 1 maart tot 1 oktober.
2 Handelswijze
2.1 Consument
Via onze website www.alpc.nl kan de consument een garantieformulier invullen. Let op! Het garantieformulier kan enkel digitaal worden verzonden. Naast de Naam, Aadres,Woonplaats gegevens van de consument en een omschrijving van het probleem dienen er ook 3 foto’s toe worden gevoegd:
• Een foto van het aankoopbewijs;
• Een gedetailleerde foto van het probleem;
• Algemene foto van het product (bijvoorbeeld een zwembad en zijn omgeving).
Normaliter heeft de consument het vervangende artikel binnen 3 dagen in huis.
2.3 2% regeling
Voor een aantal artikelen in ons assortiment bieden bij een 2% regeling aan. Dit houdt in dat er bij de inkoopprijs al rekening is gehouden met een uitvalspercentage van 2%. Er is voor deze artikelen geen garantieregeling van kracht omdat alle artikelen door de fabrikant uitgebreid getest worden. Zelfs de kleinste strandbal wordt opgeblazen en gecontroleerd. Om teleurstelling te voorkomen is het raadzaam om de consument hiervan op de hoogte te stellen. Is de klacht terecht, dan volgt retournering van uw aankoop. Voor deze regeling moet worden voldoen aan een aantal voorwaarden:
• Lekkages alleen op de sealnaad;
• Duidelijk de plaats van de lekkage aangeven;
• Artikel in originele verpakking;
• Voorzien van aankoopbewijs met datum
In deze situatie kunt u de klacht sturen mailen naar: Klantenservice@jou-zwembad.nl
3 Gre en Summer fun
Voor de liners en de staalconstructie van de zwembaden geldt een aflopende garantietermijn over een periode van 5 jaar. Deze ziet er als volgt uit:
• Jaar 1 t/m 4 100% garantie
• Jaar 5 50% garantie
Uitzonderingen op deze regel zijn de volgende baden: Normandie, Loire en Atlantis. Hiervoor geldt een termijn van 10 jaar, aflopend volgens onderstaand schema:
• Jaar 1 t/m 4 100% garantie
• Jaar 5 75% garantie
• Jaar 6 en 7 50% garantie
• Jaar 8 en 9 25% garantie
• Jaar 10 15% garantie
Voor alle baden uit deze series geldt 2 jaar garantie op pompen en filters. Problemen die ontstaan zijn door roestvorming, nalatigheid of onjuist gebruik vallen niet onder de garantie.
4 Jilong en Bestway
4.1 Grote zwembaden
Bestway: Op de grotere zwembaden van Bestway (Marin/ Passaat/ Mistral/ Sirocco/ Vendavel/ Levant) zit 180 dagen garantie. Deze garantie geld ook op de ladders, covers, grondkleden en schoonmaaksets welke bij de originele set horen. Op de stalen wand zwembaden (Jersey/ Herm) zit 365 dagen garantie op de liner en 730 op de stalen wand en de PVC rails.
De pompen van Bestway kennen een garantieperiode van 730 dagen.
Voor de correcte afhandeling van de garantie kunt u kijken in uw handleiding of contact op nemen met het service center van Bestway.
Jilong: Op grotere zwembaden van Jilong (Marin/ Passaat/ Mistral/ Sirocco) zit een garantie van 60 dagen op de liner en 730 dagen op de pompen en filters. ALPC behoudt zich het recht voor om een defecte pomp te laten opsturen ter beoordeling. De pomp kan dan eventueel worden gerepareerd. Indien nodig zal ALPC hiervoor een retournummer verstrekken, welke bij de retourzending moet worden toegevoegd. Retouren zonder retournummer kunnen niet worden geaccepteerd. Defecten veroorzaakt door vervuilde filters of verkeerd gebruik vallen niet onder de garantie.
Let op! Een liner valt alleen onder de garantie op het moment dat er sprake is van een fabricage fout (bijvoorbeeld een lek op de sealnaad). Schade door verwijtbaar gedrag, scherpe voorwerpen, (knaag) dieren of verkeerd of geen gebruik van zwembadchemie valt niet onder de garantie. Ook schade veroorzaakt door het niet naleven van de voorschriften (bijvoorbeeld bij de opbouw/ inbouw of het winterklaar maken van het zwembad) is uitgesloten van de garantie.
4.2 Spa’s
De Lay-Z-Spa’s van Bestway hebben 180 dagen garantie op de liner en 730 dagen garantie op de pomp. Voor de correcte afhandeling van de garantie kunt u de klant wijzen op de handleiding of contact op laten nemen met het service center van Bestway.
4.3 SUP boards, kayaks en boten
Bestway: Voor de boten Caspian, Mirovia, Sunsail en nav Rapids geld een garantie periode van 365 dagen. De kleinere boten en de kayaks vallen onder de 3% regeling. De SUP boards hebben een garantie periode van 180 dagen. Op de buitenboord motoren van Bestway geld een garantie periode van 365 dagen.
Jilong: Voor de SUP boards geldt een garantie termijn van 180 dagen, voor de grotere boten is dit 365 dagen. Dit betreft enkel garantie op fabricagefouten, dus alleen lekkage op sealnaden wordt geaccepteerd. Op de buitenboord motoren van Jilong geld een garantie periode van 1 jaar.
4.4 Camping artikelen, luchtbedden en inflatables
Alle camping artikelen, luchtbedden en inflatables vallen onder de 3% regeling. Dit geldt zowel voor de artikelen van Jilong als Bestway. Uitzondering op deze regel zijn:
• Alwayzaire luchtbedden 6 maanden op het bed, 1 jaar op de ingebouwde pomp
• Sierra Ridge tenten 180 dagen
5 Heissner en Blue Bay
Op deze artikelen zit 2 jaar garantie. Veelal worden problemen door onze service afdeling opgelost. De procedure hiervoor is iets afwijkend.
De consument kan de claim mailen naar: service@alpc.nl . Dit gaat dus niet via het standaard garantieformulier. Vermeld duidelijk naam en adresgegevens, telefoonnummer en de aard van de klacht. Er wordt dan telefonisch of via de mail contact opgenomen. Soms vragen wij om het artikel op te sturen. Wij zullen dan een retournummer verstrekken welke bij de zending vermeldt dient te worden. Retour zendingen zonder nummer worden door ons magazijn geweigerd.
6 Bestway
Voor klachten of problemen met de artikelen van Bestway kunt u rechtstreeks terecht bij Bestway. U kunt contact met hen opnemen via telefoon, fax en mail. Deze informatie staat ook vermeld in de handleiding van het artikel.
Contact gegevens Bestway
Nederland
TEL: +31 (0)800 2378929
Fax: +31 (0)88 7878969
E-mail: service@bestwaycorp.nl
Contact gegevens Bestway
België TEL: +32 (0) 800 20132
Fax: +32 (0) 26104411
E-mail: belgiumservice@bestwaycorp.be
7 Garantieformulieren
Alle garantieformulieren zijn beschikbaar in 4 talen: Nederlands, Engels, Frans en Duits. De taal kan worden gewijzigd door rechts boven in het formulier op de vlag van het land te klikken.
Bij de spa’s en zwembaden van Jilong staat er naast de artikelnummers een vergrootglas. Als u hier op klikt, krijgt u een overzicht te zien van de spare parts van het betreffende artikel. Zo kunt u eenvoudig aangeven welk artikelnummer het kapotte onderdeel heeft.